PLANNING AND FINANCING SYSTEM OF DEFENCE TASKS IMPLEMENTED BY LOCAL GOVERNMENTS
 
More details
Hide details
1
Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego Wydział Logistyki / Instytut Systemów Bezpieczeństwa i Obronności
Publication date: 2016-10-10
 
Przegląd Nauk o Obronności 2016;(1-2):219–245
 
ABSTRACT
The scope of the system of the JST financial management is connected by these individuals with the multitude and the kind of running tasks on individual rungs of the local self-government (commune, district, province). The right realization of the JST share in public incomes appropriately for tasks falling to them is connected not only with a need to make the distribution of income public between the state and the local self-government and individual his rungs, but adaptations also amounts of obtained profits on assigned sources of tasks to essential expenses on the cost recovery performed. Similarly this principle must be taken into consideration at the forming of the JST liberty of the subject up to the general subsidy and specific subsidies from the state budget, of instruments of acts serving balancing budgets local and commissioned to the execution of tasks in the form, in it of defensive tasks. An entirety of planning, organizational and material-financial undertakings is resulting in defensive tasks of couples fulfilled by government administration authorities, of local self-government and other operators and state institutions, as well as entrepreneurs on which a statutory obligation of the defensive execution of tasks was imposed. Implementing the principle of the decentralization of the authority of the state in Poland the considerable part of duties of the state was handed over to authorities self-government and representing them for organs. From here they are also performing JST substantial role amongst entities performing defensive tasks, in frames non-military of system of the defensive state. Defensive JST tasks are being financed from many sources. And their financial needs, in this respect, result mainly from character and the scope of performed objectives.
 
REFERENCES (8)
1.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunkówi trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowańobronnych państwa przez organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego(Dz.U. nr 152, poz. 1599).
 
2.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2007 r. w sprawie zmianywarunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramachprzygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i samorząduterytorialnego (Dz.U. nr 197, poz. 1426).
 
3.
Uchwała Rady Ministrów nr 164 z dnia 17 września 2013 r. Priorytetowe zadaniamodernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP w ramach programów operacyjnych (Dz.U.poz. 796, z późn. zm.).
 
4.
Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2004 r., nr 241, poz. 2416, z późn. zm.).
 
5.
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594,z późn. zm.).
 
6.
Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (uchwalonaprzez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r. − Dz.U. nr 78, poz. 483).
 
7.
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2013 r. poz. 595,z późn. zm.).
 
8.
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2013 r. poz. 596,z późn. zm.).
 
eISSN:2719-6763
ISSN:2450-6869